رویکرد سوالات زیست شناسی کنکور 92

1-اضافه شدن چشم گیر سهم کتاب پیش دانشگاهی است که شاهد 10% افزایش سؤال هستیم.

2- سؤالاتی که در سه سال اخیر رایج شده است و به جای این‌که بپرسد کدام مورد درست یا نادرست است، می پرسد چند مورد درست یا نادرست است.

مثال- سوال 176- چند مورد می توانند جمله ی زیر را به نادرستی تکمیل نمایند؟

هر جانداری که بتواند به واسطه ی بر آمدگی های سیتوپلاسمی خود حرکت نماید، ..........

الف- زندگی آزاد دارد.

ب- دیواره ی سلولی قابل انعطاف دارد.

ج- فقط به روش غیرجنسی تولید مثل می کند.

د- گوارش درون و برون سولی دارد.

1) 1                       2) 2                       3) 3                       4) 4

در این مثال اول باید به یاد آورید منظور از برآمدگی سیتوپلاسمی  همان پای کاذب است. سپس اینکه  چه جاندارانی با پای کاذب حرکت می کنند و بعد سراغ موارد ذکر شده بروید.

3-در آزمون سراسری سال 92 سؤالات گذاره‌ای چهار برابر شده است و از یک سؤال  در سال 91 به پنج سوال در سال 92 رسیده است که این  موضوع نشان دهنده آن است که طراح به دنبال آن است که میزان اطمینان دانش آموزان به گزینه های انتخابی را سنجش کند زیرا که این سؤالات از روش حذف گزینه و تکنیک‌ها ی  متداول پاسخ گویی به سؤالات چهار گزینه‌ای پیروی نمی‌کند.

4-در آزمون سراسری 91 تعدادجای خالی(....) در سؤالات 49عدد و درآزمون 92 به 69 عدد رسیده است  یعنی از میانگین 98/. به 38/1 جای خالی(....) در هر سوال رسیده است که این موضوع نشان دهنده‌ی آن است که طراحان آزمون سراسری مطالب بیشتری را در این آزمون مورد سنجش قرار داده‌اند.

5-در آزمون سراسری 92 همانند سال 91 تعداد کل سؤالات درس زیست شناسی در 207 خط گنجانده شده این در حالی است که میانگین مطالب سنجش شده در هر سؤال از 2/5 در آزمون سال 91 به 42/6 مطلب به ازای هر سؤال در آزمون سال 92 افزایش یافته است.که این موضوع نشان دهنده‌ی افزایش حجم مطالب مورد سنجش در آزمون سراسری می‌باشد.

6- دیگر از سؤالات ژنتیک محاسباتی در سال‌های گذشته خبری نیست و دانش‌آموزان می‌بایست سواد و فهم زیست‌شناسی خود را افزایش داده و به دنبال تکتیک‌های میانبر برای پاسخ‌گویی به سؤالات ژنتیک کنکور نباشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.